×

Dům Gustava Mahlera

Akce v objektu

Hudba před i za objektem - Uwe Bressnik, Keith Rowe
  • 17.4.2019 - 23.6.2019
Zatímco výtvarné umění se často vyskytuje ve formě určitého artefaktu, hudba je díky své povaze zvukových vln plynoucích v určitém čase mnohem abstraktnější. Přesto se najde čím dál více umělců, kteří se tyto dva principy snaží propojit. Patří mezi ně i britský experimentální kytarista a výtvarník Keith Rowe a rakouský multimediální umělec Uwe Bressnik. Keith Rowe (*1940) patří mezi pionýry improvizované hry na kytaru. Jako původně jazzový hudebník brzy narazil na limity žánru a začal hledat nové výrazové prostředky. Zcela rezignoval na tradiční techniku hry a zaměřil se podobně jako Bjørn Fongaard nebo Fred Frith na preparovanou kytaru, inspirovanou preparovaným klavírem Johna Cage. Nástroj položený na stole vyluzující zvuky pomocí různých předmětů a netradičních manipulací s jeho částmi. Výsledkem je hudba na pomezí experimentální hudby, noiseu či dronu. Rowe stál u zrodu legendárního projektu AMM a za svou kariéru spolupracoval s takovými jmény jako Oren Ambarchi, Christian Fennesz, Toshimaru Nakamura, Otomo Yoshihide a spoustou dalších. Výtvarný jazyk Keitha Rowea s jeho abstraktní hudbou silně kontrastuje. Zatímco v hudbě mu byla inspirací spíše modernizace ve stylu Jacksona Pollocka, jeho výtvarný jazyk ovlivnil především popart a konkrétní, dobře srozumitelný jazyk. Uwe Bressnik (*1961) začal svou kariéru především jako výtvarník. Díky velkému vlivu transmediálního umělce Ernsta Caramella však zásadně aktualizoval svůj umělecký pohled a začal se zabývat rozšiřováním vnímání tradičních uměleckých žánrů. V Bressnikově tvorbě se tak prolínají klasické techniky jako kresba, grafika a malba s fotografií, videem, soundartem v komplexních a velmi promyšlených instalacích. Bressnikovou vášní se stal fenomén záznamu zvuku, především se soustředí na vinylové desky, jejich strukturu a často z nich vytváří klíčové náměty pro výtvarná díla. Bressnik je aktivním hudebníkem a ovládá hru na žesťové nástroje jako kapesní trubka či kornet. Ve společném putovním výstavním projektu Hudba před i za objektem v Domě Gustava Mahlera Rowe a Bressnik ukazují taktilní povahu hudby. Ať už jsou to rozlišně ztvárněné „vinyly“ od Uwe Bressnika nebo kytarové instalace Keitha Rowea, proces vzniku zvuku i jeho záznamu má v jejich pracích zcela konkrétní a uchopitelnou podobu. Jde o objekty, které nejsou s hudbou jen pevně propojené, ale hudba stojí v popředí i pozadí jejich existence. Kooperační výstava těchto dvou významných umělců představuje hudbu coby sjednocující koncept, základní sílu, která harmonizuje celou instalaci do jednotného univerza, v němž má všechno svoje správné místo. Kurátory výstavy, na níž oba autoři představí i díla spojená s osobou Gustava Mahlera, jsou muzikolog, vysokoškolský pedagog, odborník na soudobou hudbu a její propojení s výtvarným uměním Jozef Cseres a kurátor a umělecký producent v oblasti soundartu Georg Weckwerth. Výstavu v Domě Gustava Mahlera pořádá statutární město Jihlava ve spolupráci s uměleckým spolkem TONSPUR Kunstverein Wien a platformou Hermes Ear a dále s MAG3 Transfer a galerií Bludný kámen. Výstavu podpořili Rakouské kulturní fórum v Praze, Bundeskanzleramt, Wienkultur a Q21. Výstava je součástí doprovodného programu festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců 2019.

Proběhlé akce

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM
Dům Gustava Mahlera © Archiv DGM